Speciale hulp en voorzieningen

Loopt u moeilijk of maakt u gebruik van een rolstoel? Bent u slechtziend of in het bezit van een Autipas? Onze medewerkers verlenen u graag assistentie. Hieronder een aantal handige tips en services, waardoor uw reis plezierig en veilig verloopt.

Meer informatie over reizen met Rederij Doeksen voor mindervaliden

Veerterminals

Zorg dat u minimaal 30 minuten voor vertrek aanwezig bent. In de terminal kunt u zich bij de balie melden als u hulp nodig heeft bij het aan boord gaan. In de terminals zijn rolstoelen en invalidentoiletten aanwezig. De terminals zijn geheel toegankelijk voor mindervaliden. Neemt u uw auto mee, dan meldt u zich bij het autoloket.

Assistentie van medewerkers

Hoewel onze medewerkers u zullen helpen bij het gebruik van de rolstoel aan boord, mogen ze u niet tillen of dragen, of u helpen in de toiletruimte. Ze kunnen u ook niet helpen met eten of medische handelingen. Regel zelf een reisgenoot die u tijdens uw reis helpt als u dit soort hulp nodig heeft.

Auto mee aan boord

Neemt u uw auto mee op de veerboot, geef dan bij het autoloket aan dat u een mobiele beperking hebt en/of rolstoelgebruiker bent. Onze medewerkers proberen dan op het autodek zo dicht mogelijk bij de lift een parkeerplek voor u te vinden.

Schepen

Alle schepen – met uitzondering van waddentaxi Zeehond – zijn geheel toegankelijk voor rolstoelgebruikers en zijn voorzien van invalidentoiletten. De buitendekken van de autoveerboten zijn rolstoeltoegankelijk, met uitzondering van ms Friesland.

Rollator, rolstoel, scootmobiel, driewieler

Uw rollator, rolstoel, scootmobiel of driewieler voor mindervaliden mag gratis mee aan boord, mits het middel op dat moment daadwerkelijk door u gebruikt wordt. Omdat niet alle driewielers en grote scootmobielen op de sneldienst passen, verzoeken wij u voor het maken van een boeking contact met ons op te nemen via tel. 088 9000 888. Geef hierbij de afmetingen van het vervoermiddel op.

Rustige ruimte

Is het reizen in een drukke salon te belastend voor u, dan kunt u in overleg met de purser en uitsluitend op basis van beschikbaarheid gebruik maken van een aparte ruimte aan boord (ziekenboeg). Hiervoor kan helaas niet gereserveerd worden. Is de ziekenboeg bezet, dan probeert de purser een andere rustige plek in de salon voor u te vinden.

Autipas en Sunflower Keycord

Bent u in het bezit van een Autipas of Sunflower Keycord? Toon hem gerust, we zijn op de hoogte en helpen graag zo goed mogelijk.

Hulphond

Uw hulphond mag in alle gevallen gratis mee aan boord. In de veerterminals en aan boord van de veerdienst zijn speciale waterbakjes voor honden. Ze worden regelmatig gevuld met vers water. Honden mogen geen zitplaats innemen aan boord. Aan boord van de autoveerboten zijn huisdiervrije zones voor passagiers met allergieën of angst voor honden. Deze worden aangegeven met bordjes en zijn niet toegankelijk voor (hulp)honden.

Begeleider

Per mindervalide reiziger mag één begeleider gratis meereizen, op vertoon van de OV-Begeleiderskaart. U boekt en betaalt hiervoor online of telefonisch een ticket. Ga voor vertrek langs de balie en op vertoon van de begeleiderskaart wordt het betaalde bedrag teruggestort op de rekening. Let op: Het terugstorten van het bedrag kan alleen voorafgaand aan de reis, als de reis al heeft plaatsgevonden dan kunnen wij geen wijzigingen meer doorvoeren en het bedrag niet meer terugstorten. Begeleiders reizen niet gratis per sneldienst, maar betalen hiervoor uitsluitend de sneldiensttoeslag.

Parkeren in Harlingen

De parkeervoorzieningen in Harlingen worden niet beheerd door Rederij Doeksen. Informeer daar voor vertrek welke voorzieningen er zijn voor mindervaliden. Parkeergarage ‘Veerterminal’ beschikt niet over een lift en is niet geschikt voor mindervaliden.

Lees meer op ons blog.